Indlæser
Neuropædagogik - pædagogisk praksis på hjernens præmisser - Lystrup
Dato og tid
Fredag d. 28. februar 2020 kl. 09:00 til 15:00
Tilmeldingsfrist
Mandag d. 10. februar 2020 kl. 08:30
Sted
LOS Sekretariat, Aarhus/Lystrup,
Skæringvej 88,
8520 Lystrup
LOS Sekretariat, Aarhus/Lystrup
Skæringvej 88
8520 Lystrup
Neuropædagogik - pædagogisk praksis på hjernens præmisser - Lystrup
Arrangementsbeskrivelse
Hvilken form for pædagogik kan man anvende til personer med funktionsnedsættelse i hjernen, når den “almindelige pædagogiks håndtag” ikke virker?
Hjernen er sammen med kroppen det dynamiske bindeled mellem den ydre og indre verden. Samspillet mellem krop, sansning, perception, kognition, handling/adfærd, kommunikation med andre mennesker og evnen til at indgå i fællesskaber bygger på en række komplicerede hjernefunktioner, som i større eller mindre grad kan være ramt af psykiske lidelser, skader og andre funktionsnedsættelser i hjernen.
Ud fra en forståelse af hvordan hjernen fungerer, har neuropædagogik til formål at skabe læring, livsduelighed, nedsætte risikoen for konflikter og fremme forudsætninger for at indgå i fællesskaber.
Temadagen er en introduktion til neuropædagogik, der sætter fokus på…
Hvad er neuropædagogik?
- Hvorfor har mennesker, der er ramt af psykiske lidelser og funktionsnedsættelse i hjernen, behov for en særlig pædagogik?
- Hvad kan man opnå ved at arbejde ud fra en neuropædagogisk forståelsesramme?
- Det Neuropædagogiske Kompas - videngrundlag og en værktøjskasse for neuropædagogik i teori og praksis
Hjernens opbygning og funktion i et neuropædagogisk perspektiv
- Hvor sker hvad i hjernen – og hvorfor? En grundig guidet rundtur på kryds og tværs i hjernens krinkelkroge, hvor der bl.a. ses nærmere på stress og balancen mellem Alarmhjernen og Tænkehjernen i et neuropædagogisk perspektiv.
- Hjernens plasticitet og læring.
Neuropædagogik i praksis
- Eksempler på forskellige typer af funktionsnedsættelse i hjernen, og hvad det betyder i hverdagslivet.
- Hvordan arbejder man ud fra en neuropædagogisk forståelsesramme?
- Hvordan kan man arbejde pædagogisk ud fra neurologi og samtidig fastholde blikket for ”Det Hele Menneske”?
Fyldigt kursusmateriale
I forbindelse med temadagen uddeles et fyldigt kursusmateriale, der tager afsæt i Peter Thybos anmelderoste grundbog Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring (Hans Reitzels Forlag), som bl.a. Socialstyrelsen anvender som referencebog.
Underviser:
Peter Thybo, forfatter og ekspert i neuro- og sundhedspædagogik.
Hvad er inkluderet i prisen?
Prisen inkluderer morgenbrød, frokost og kaffe/kage og der vil være morgenbrød og kaffe/the fra kl. 09:00.
Temadagen varer fra 9:00-15:00.
Find vej til arrangementet
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >